Chciałbym się zapytać, dlaczego tytuł Ojca książki brzmi: „Liturgie Kościoła Prawosławnego”, skoro tam zawarte liturgie (np. św. Jana Chryzostoma, Marka) są sprawowane również w Katolickich Kościołach Wschodnich (Ukraiński Kościół Greckokatolicki, Melchicki, Bizantyjsko – Słowiańskim itd.). Moim skromnym zdaniem lepszym tytułem byłoby „Liturgie Kościołów Wschodnich”, choć oczywiście to jest tylko moje skromne zdanie… Moje drugie pytanie odnosi się do Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego. Mianowicie – dlaczego hierarchia i duchowieństwo PAKP tak zaciekle broni się przed stwierdzeniem i uznaniem go za KOŚCIÓŁ, a wciąż twierdzi, że jest to OBRZĄDEK i podlega na dodatek Kościołowi Rzymsko-Katolickiemu w Polsce (!!!!) – (na potwierdzenie mogę zaproponować m.in. List Hierarchii PAKP na 1000-lecie Chrztu Rusi-Ukrainy, wypowiedzi metropolity Sawy dla KAI, zawiadomienie o Soborze Ukr. Kościoła Greckokatolickiego w Przemyślu i odpowiedź na nie metr. Sawy, wywiad abp. Abla w Zeszytach Historycznych wydawanych we Francji, komentarz abp. Jeremiasza w KAI – „to jest obrządek” i wiele innych). Przecież Kodeks Kanonów Kościołów Wschodnich, dokumenty Vaticanum II jednoznacznie mówią – JEST TO KOŚCIÓŁ I NIE NALEŻY GO MYLIĆ Z OBRZĄDKIEM! – ritus). Już nie odwołuję się do odczuć i zabiegów wiernych, tradycji i wielu innych aspektów życia, które czynią tę sprawę jasną i niepodlegającą wszelkim wątpliwościom! Moje trzecie pytanie odnosi się do spraw ekumenizmu. Dlaczego hierarchowie PAKP nie chcą rozmawiać z przedstawicielami Ukr. Kościoła Greckokatolickiego w Polsce – bp Włodzimierz R. Juszczak OSBM – o jedności? Wciąż tylko docierają do nas informacje (np. metr. Sawa napisał tylko „o rozmowach bilateralnych z Kościołem Rzymsko-Katolickim, w którego skład Wy wchodzicie” (!!). Dla przypomnienia dodam, że spotkanie w Warszawie bp. Juszczaka i abp. Abla (Popławskiego) nie trwało nawet pół godziny, bo Abp Chełmsko-Lubelski Abel opuścił je!Ponadto, jak Ojciec widzi perspektywę dla tych rozmów pomiędzy PAKP a Ukraińskim Kościołem Greckokatolickim? Czy doczekamy się kiedys momentu, że hierarchia jenoznacznie i konkretnie powie, iż ISTNIEJE TAKA INSTYTUCJA, JAK UKRAIŃSKI KOŚCIÓŁ GRECKOKATOLICKI??!! Czy doczekamy się tego momentu, że Ukraiński Kościół Greckokatolicki nie będzie nazywany „PRZESZKODĄ W DIALOGU KATOLICKO-PRAWOSŁAWNYM”???!!! Lesław.

Są to liturgie prawosławne. Kościół unicki oderwał się od prawosławia zachowując obrządek, ale zmieniając teologię na rzymskokatolicką. Oczywiście, że nie mogę go traktować jako odrębnego Kościoła, skoro uznaje prymat papieża, a tym samym tak zdumiewającą teologicznie teorię jak nieomylność jednostki w sprawach wiary.

Kategorie: ks. Henryk Paprocki, liturgika, tłumaczenia